Kontynuując temat obrony starej reklamy przed tymi, którzy uważają zajmowanie się nią za stratę czasu, postaram się udowodnić, że w dawnych czasach twórcy reklamy byli zdecydowanie bardziej kreatywni niż obecnie.
Dlaczego tak uważam? Fakt, dawni "przedsiębiorcy reklamowi" nie mieli - jak dziś - internetu, i-padów, i-podów i innych eletroniczno - wirtualnych możliwości. Mieli za to dużo fantazji i jeszcze jedno. Do II wojny światowej, albo jeszcze wcześniej, prawie każdy, kto zawodowo zajmował się reklamą, był prekursorem. Wszystko było oryginalne. Co więcej - może nawet co najważniejsze - reklama, jako rzecz dość nowa, nie była jeszcze specjalnie ograniczana prawem. Zwłaszcza na przełomie XIX i XX istniało bardzo niewiele zapisów regulujących czy ograniczających działalność reklamową. Miało to oczywiście konsekwencje dwojakiego typu. Były one widoczne zwłaszcza na ulicach. Po pierwsze, umożliwiało to popuszczenie wodzów fantazji. Tylko budżet ograniczał pomysłowych speców od reklamy. W efekcie na ulicach miast widać było istny reklamowy kalejdoskop, żeby nie powiedzieć ....chaos. Prawdziwe mydło, powidło. Obok standardowych słupów reklamowych, szyldów, plakatów na ścianach, płotach - spotkać można było mnóstwo nietypowych pomysłów. Dziś powiedzielibyśmy, że prawie wiek temu na ulicach europejskich i amerykańskich miast królował czysty ambient!
Oto kilka przykładów ambientowych pomysłów, głównie z polskich ulic z czasów dansingów w Adrii i rzewnych piosenek Mieczysława Fogga. Świetnym przewodnikiem po tym reklamowym szaleństwie jest baza zdjęć Narodowego Archiwum Cyfrowe. Aby pokazać prekursorstwo mistrzów reklamy sprzed lat - obok przykładów retro, obecne pomysły ambientowe.
Jak to się robi dziś...
....a jak prawie 100 lat wcześniej:
reklama mydła z hasłem mydło Trzynastka - fatalne dla brudasów
reklama pasty do butów Dobrolin, Polska 20-lecie
reklama masła, Polska 20-lecie
Rower dźwignią reklamy, obecnie
promocja serii Shark weekend Discovery
i 9 dekad temu w Polsce....
promocja baterii Centra, Kraków, lata 20-te
A propos reklamy na wysokościach - sporo tego było. Wiadomo im wyżej, tym lepiej widoczne
reklama środków piorących, Poznań, 20-lecie
reklama balonowa firmy drukarsko-papierniczej Franaszek, Polska, 20-lecie
Jako wielka fanka obuwia ( jak każda kobieta) nie mogę pominąć tematyki obuwniczej...
Gdzieś daleko w obecnej Japonii
na przedwojennym Śląsku
Na koniec coś co od niedawna uchodzi w Polsce za super nowość, a tymczasem, ani nie jest nowe obecnie, ani nie było nowe w PRL-u...murale reklamowe
Mural w Chorzowie, początek XX wieku
a tak to się robi dziś
mural promujący telefon HTC, Warszawa,2011 Good Looking Studio
przykłady współczesnych reklam pochodzą ze stron:
http://www.goodlooking.pl
Ja to raczej interesuję się nowoczesnymi formami reklamy, ponieważ sięgam przede wszystkim po te internetowe źródła. Ostatnio też na stronie http://www.pracownikok.pl/influencer-marketing-rozwiazanie-tylko-dla-najwiekszych/ poznałem, czym jest influencer marketing i na pewno skorzystam z tego rozwiązania dla swojej firmy.
OdpowiedzUsuńW sumie sama reklama bardzo fajnie jak jest kreatywna gdyż wtedy kierujemy się na kogoś kto wie jak dobrze sprzedać swój produkt lub usługę. Ja również po przeczytaniu tekstu https://kaizen.info.pl/aktualnosci/aktualnosci-z-rynku/271-3-formy-skutecznej-promocji-w-social-mediach jestem zdania, że świetnie sprawdzają się reklamy w social mediach.
OdpowiedzUsuńKiedyś faktycznie reklama wyglądała trochę inaczej niż dziś. Dla mnie jako posiadacza sklepu internetowego najważniejsze oczywiście jest pozyskiwanie klientów. Tym bardziej, że jak czytałem na stronie https://push-ad.com/blog/zbieraj-leady-korzystajac-z-powiadomien-web-push/ to mogą w tym mi pomóc notyfikacje push.
OdpowiedzUsuńNajlepsze projekty graficzne sprzedadzą wszystko. Coś o tym wiem, bo od 20 lat zajmuję się grafiką komputerową. Zrealizowałem setki projektów dla Klientów z różnych branż. Wszyscy zgodnie polecają moje usługi. Nazywam się Tomasz Wroński i grafika komputerowa nie ma przede mną tajemnic. Doskonale ją każdego dnia z uśmiechem na ustach, bo wiem, że w ten sposób zapewniam kolejnej osobie zyski.
OdpowiedzUsuńDynamika zmian w zakresie marketingu jest ogromna. Dziś powszechne na każdym kroku reklamy zewnętrzne przestają mieć znaczenie. Zastanawiasz się, czym możesz zaskoczyć swoich klientów? Zerwij ze powszechnymi rozwiązaniami marketingowymi i dostarcz swoim odbiorcom nowoczesne gadżety z logo firmy. Nie wiesz co wybrać? Zajrzyj na stronę firmy Macma i wybierz rozwiązanie dla swojej firmy!
OdpowiedzUsuń