środa, 28 marca 2012

W paszczy lwa

 Było już trochę o samych reklamach, było także o dawnych ich twórcach. Jednak zarówno twórcy muszą gdzieś pracować, a reklamy gdzieś powstawać. Innymi słowy kulisy powstawania reklam.

Podział pracy w agencji reklamowej w dużej mierze zależy od wielkości firmy, profilu jej działań lub klientów, których obsługuje. Sercem, a w zasadzie mózgiem każdej agencji (poza kuchnią czy palarnią, gdzie wszyscy się gromadzą i odbywają brain lub gossip-stormy) są działy kreatywne. Taki dział wygląda dziś na przykład tak:



A jak to wyglądało dawno temu?
Znalezienie odpowiednich ilustracji na prawdę nie jest  łatwe. Najstarsze ilustracje, jakie udało mi się znaleźć pochodzą z USA z 1905 roku.  Okazuje się, że wystrój nie jest aż tak odmienny od współczesnego miejsca pracy pracowników agencji. Zapraszam do zajrzenia za kulisy firmy reklamowej z Bostony z przed 100 lat! Przyjrzyjcie się uważnie, tych zdjęć na pewno nigdy nie widzieliście :)

Dział kreatywny na pierwszym zdjęciu pracownik....



na kolejnym - szef działu...

A tu znów pracownicy. Warto wrócić uwagę na obecność kobiety. Dziś to dość oczywiste że pracują w reklamie, wiek temu był to segment gospodarki  nie tylko nowatorski pod względem typu usług, ale także dlatego, że pracowało w nim wiele kobiet. Tak było również w Polsce o czym z dumą donosiła w 1910 roku gazeta Świat.


Dział badawczy - coś czym nie każda firma reklamowa może się nawet dziś poszczycić!



A tu archiwum - myślę, że nie tylko ja dałabym wiele żeby znaleźć się w takim reklamowym archiwum ;)



ilustracje pochodzą z książki Good Advertisign and Where it is made z 1905r.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz