Współpraca Wańkowicza z cukrownikami zaowocowała dwoma spektakularnymi sukcesami: powstało jedno z najsłynniejszych polskich haseł reklamowych - Cukier krzepi,a autor zainkasował czek na kwotę wręcz astronomiczną, jak na realia przedwojennej reklamy. Ja dostałem, jak przypuszczam najwyższe honorarium na świecie za dwa słowa - 5000 zł przedwojennych, czyli naówczas 500 złotych, przedwojennych dolarów za slowo* - wspominał z rozrzewnieniem pierwszy ze słynnych polskich copywritterów. Kwota ta stanowiła równowartość prawie dwóch pensji prezydenckich.
Nie był to ostatni romans Wańkowicza z reklamą...
Czterdzieści lat po sukcesie Cukier Krzepi, autor Karafki La Fontaina wystartował w konkursie Polskich Linii Lotniczych LOT na hasło reklamowe promujące polskiego przewoźnika. Nagrodą za udział w konkursie był bilet lotniczy w dowolne miejsce na świecie - rzecz wręcz niedostępna w PRL-owiej rzeczywistości. Spośród 5000 sloganów wybrano właśnie zwięzłe hasło Wańkowicza: LOTem Bliżej. W ramach nagrody autor zdecydował się polecieć do Manchesteru, gdzie przejść miał operację. To była ostatnia podróż Wańkowicza, ale nieostatni jego romans z reklamą...
Również akcję konkursową na hasło reklamowe ogłosiła Coca Cola. Chodziło o wymyślenie sloganu na polski rynek. Zwyciężyła go Agnieszka Osiecka hasłem Coca Cola to jest to! Co ciekawe, pokonała ona nawet Wańkowicza, który także wystartował. Osiecka była ponoć bardzo dumna ze swojego hasła, tym bardziej, że stało się ono inspiracją do powstania sloganu wykorzystywanego na całym świcie: Always Coca-Cola . Osiecka musiała niestety poprzestać na dumie i satysfakcji ze współpracy reklamowej z wielką korporacją, ponieważ kwota, jaką otrzymała za wymyślenie hasła, wystarczyć miała jej tylko na maszynę do pisania...
Ciekawą przygodę z reklamą przeżył autor Malowanego Ptaka - Jerzy Kosiński. Ponoć przechodząc koło biura linii lotniczych Swiss Air spontanicznie przyszła mu do głowy pewna rymowanka Swiss Air Will Take You There. Jak wspominał wszedł do środka, zaproponował hasło, a w zamian otrzymał 480 dolarów. Nie wiadomo czy hasło to faktycznie wykorzystano w działaniach promocyjnych.
Do reklamowego konkursu zgłosił się także Michał Rusinek, poeta i sekretarz Wisławy Szymborskiej. Wygrał Forda Focusa, bo to właśnie przemysł motoryzacyjny - British Petroleum - promował swym dowcipnym wierszykiem:
Moim nowym samochodem,
gdy równamy się z Zachodem,
żądam, by było (w to lato)
auto godne członka NATO.
Polak, będąc w Europie,
żyć chce na wysokiej stopie
i ta stopa, bądźmy szczerzy,
Polakowi się należy.
A na razie cierpi męki,
gdy znów wsiada do Syrenki...
Na te męki panaceum
ma Brytyjskie Petroleum.
Gdy nam ono da po aucie,
zapomnimy zdradę w Jałcie.
A na koniec reklama banku, której hasło zapożyczone zostało od Sławomira Mrożka...
Skorzystałam z artykułu Najdroższe Słowa Świata, Bartosza Marca: http://www.rp.pl/artykul/118849,588403.html
Zdjęcia pochodzą z:
sings.pl; http://3.bp.blogspot.com;http://staraprasa.blox.pl, rp.pl
* w różnych źródłach jest rozbieżność co do kwoty jaką Wańkowicz otrzymał za Cukier Krzepi. W Rp.pl podano kwotę 10.000 zł czyli 1000 dolarów.
O ile się nie mylę hasło Agnieszki Osieckiej zostało przetłumaczone dosłownie i nie było to "Always Coca Cola" tylko "Coke- is it!".
OdpowiedzUsuńhttp://www.cocacola.com.pl/historia/historia-reklamy-coca-cola.html
Pozdrawiam
"Jutro to dziś, tyle, że jutro" - świetne ;) Chwytliwe hasło reklamowe to bardzo ważna sprawa, tak samo jak grafika. Te dwa elementy tworzą całość i to właśnie one odpowiadają za wzbudzenie zainteresowania :).
OdpowiedzUsuńCukier krzepi - takie proste, prawda?! Świetne.
OdpowiedzUsuńReklamy i marketing zmieniły się na przestrzeni lat. Kiedyś wystarczyły plakaty i prasa, a dziś wszystko odbywa się w Internecie. Copywriting estoński to doskonały sposób na zdobycie wysokiej pozycji w Google, a tym samym zagranicznych rynków! Zainwestuj w wysokiej jakości treści i zdobądź nowych klientów!
OdpowiedzUsuńŚwietnie się czyta Twojego bloga, dużo ciekawostek odnośnie historii reklamy można tutaj znaleźć.
OdpowiedzUsuńno tak sie to kreci od lat
OdpowiedzUsuńBardzo interesujące jest to, jak bardzo zmieniła się reklama na przełomie wielu lat. Każdy teraz może szukać dla siebie takiej formy reklamy, jaka będzie dla Was najlepszą propozycją. Wejdźcie na stronę https://www.riseupagencja.pl/agencja-social-media-warszawa/ . Mogę podpowiedzieć, że jest to agencja social media, która tworzy reklamę na miarę obecnych czasów.
OdpowiedzUsuń