czwartek, 7 maja 2015

70 lat minęło




Właśnie mija 70 lat od zakończenia II Wojny Światowej.
Wydaje mi się, że z tego okresu najciekawsze są reklamy propagandowe, a zwłaszcza społeczne typu call to action , zachęcające mieszkańców, krajów ogarniętych wojną do poświęceń dla ojczyzny.

Jak z dala od wojennego wnieść swój wkład w walkę z wrogiem? Po pierwsze, angażując ich finansowo poprzez kupowanie obligacji wojennych . Do tego zachęcali weterani, przystojni uśmiechający się z plakatów lotnicy, ówcześni celebryci, a nawet super bohaterowie .




reklama prasowa z 1943 roku zachęcająca do kupowania znaczków wojennych



okładka "World's finest comics"

Swój front wojenny można było też otworzyć...we własnym domu - walcząc z wrogiem poprzez zaciskanie pasa.




Ponoć nawet w Pałacu Buckingham brytyjska rodzina Królewska miała wewnątrz wanien wymalowany poziomy pasek, racjonalizujący zużycie wody podczas kąpieli.

To moja zdecydowanie ulubiona reklama z czasu II Wojny Światowej. "Kto jeździ sam, wiezie Hitlera" - w sugestywny sposób zachęcająca do oszczędzania benzyny i wzajemnego podwożenia się do pracy

Weimer Pursell, 1943 U.S. Government Printing Office for the Office of Price Administration
 

 Można też było - w przypadku kobiet - wstąpić do służ pomocniczych...

...zastąpić mężów i synów w fabrykach...

albo oczywiście zgłosić się na ochotnika do wojska...

A jak już się było w Armii, pamiętać o tym, że naród jest w potrzebie i utrwalać w sobie nawyk oszczędzania, racjonalizacji i..braterstwa broni.





9 komentarzy:

  1. Trzeba przyznać, że ciekawe tym bardziej, że miało służyć słusznej sprawie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Fajne wspomnienia. Warto czasami powrócić w przeszłość

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo fajne plakaty. Wtedy to można było się pochwalić swoimi umiejętnościami plastycznymi. A teraz tylko fotografia i fotomontaż.

    OdpowiedzUsuń
  4. Tak, stare plakaty miały swój własny klimat. Często cięzko osiągalny przez dzisiejszych artystów.

    OdpowiedzUsuń
  5. Może nawet minąć i 200 lat, a to wszystko będzie żyło.

    OdpowiedzUsuń
  6. No historia zawsze żyje i ciężko od niej uciec. :/

    OdpowiedzUsuń
  7. Trzeba przyznać, że niektóre plakaty do dziś są cool. Wiele firm stylizuje się właśnie na te "wojenne" grafiki

    OdpowiedzUsuń
  8. Podoba mi się to zestawienie wojennych reklam. Hasło: Kto jeździ sam, wiezie Hitlera jest zdecydowanie najlepsze.

    OdpowiedzUsuń
  9. Fajnie opisane, jakby nie było propaganda to zawsze jakaś wersja reklamy tylko że obecnie standardy się trochę pozmieniały ale sens dalej ten sam.

    OdpowiedzUsuń