niedziela, 8 czerwca 2014

Kryzys

Wszystko wskazuje na to, że po  kilku latach zarówno Polska jak i  Europa powoli wychodzią z kryzysu ekonomicznego.

Niespełna 100 lat temu na przełomie lat '20 i '30 świat  nawiedził pierwszy tak silny kataklizm ekonomiczny. Uderzył on również w nowonarodzoną II Rzeczpospolitą. Od dekady Polska zmagała się z trudnościami scalania trzech zupełnie niezależnych porozbiorowych dzielnic w jeden kraj, a nagle  doszło jeszcze potężne tąpnięcie gospodarcze, które wielu ludzi zepchnęło na margines. W prasie pojawiać zaczęły się reportarze opisujące codzienność bezrobotnych i szybko powiększającą się grupę bezdomnych. Do nich kierowano też takie porady: jak w zimne dni - śpiąc na ulicy - nie zamarznąć dzięki np uszczelnieniu swego patla gazetam.

Kryzys uderzył z całą siłą w przemysł, rzemiosło oraz handel. W efekcie po plecach dostało też środowisko reklamowe - zupełnie jak to miało miejsce w czasach współczesnych. Jak radzono sobie z tą kryzysową sytuacją? Nieliczni wpadli na pomysł kampanii przekonującej świat biznesu, że właśnie w czasie kryzysu trzeba zintensyfikować działania promocyjne i nie zmiejszać budżertów na reklamę.

Intensywną kampanię promującą reklamowanie się w 1930 prowadził Goniec Nadwiślański.  O tej akcji, donosił, chwalą inicjatywę, pierwszy branżowy magazyn "Reklama".






16 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. Naprawdę kawał dobrej roboty, miło się czyta taki tekst

      Usuń
  2. Czasem mam wrażenie, że oni byli bardziej kreatywni niż są ludzie teraz.

    OdpowiedzUsuń
  3. Super kampania reklamowa :D Tomek, ale dziś też ludzie są bardzo kreatywni i możliwości mają większe.

    OdpowiedzUsuń
  4. HaHa ;) Dobre! Nie jedna tania drukarnia chciałaby się poszczycić takimi projektami ;) Czekamy na więcej!

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetne przykłady starych reklam. Wystarczy je porównać z nowymi i nasuwa się jeden wniosek teraz przedstawione przez Ciebie reklamy raczej były by potraktowane jako karykatury, śmieszne obrazki a nie reklama. Obecnie aby przyciągnąć uwagę klienta robi się cuda. W reklamie czy też aranżacji sklepów. Nawet stojaki ekspozycyjne w sklepach się personalizuje pod daną markę czy modę. Normalnie cuda ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Super reklamy :) Teraz to przybrało trochę inny kierunek :( Szczególnie jak lecą co 15min w TV lub radiu :(

    OdpowiedzUsuń
  7. Podoba mi się szczególnie ostatnia reklama. Widać, że autorom nie brakowało pomysłów.

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetne grafiki. Widać po nich odrobinę poczucia humoru w tamtych czasach i dbanie o to, by niosły za sobą jakiś konkretny przekaz.

    OdpowiedzUsuń
  9. Uważam ten artykuł za niesamowicie ciekawy.Sam jakbym miał więcej czasu to bardziej bym przeglądał ten blog.

    OdpowiedzUsuń
  10. Kiedyś modne były takie katalogi i druki reklamowe. Z tego co wiem to pierwszy znany nam długopis pojawił się w 1939 roku. Ciekawy jestem kiedy zaczęto używać długopisów z logo jako reklamę. Orientuje się ktoś?

    OdpowiedzUsuń
  11. Podoba mi się Twój punkt widzenia.

    OdpowiedzUsuń